Thuiswerken zonder klachten

donderdag 3 september 2020

Afgelopen week werd via een krantenartikel (lees) duidelijk dat de juiste werkhouding zorgt voor minder lichamelijke klachten. Sinds maart werken er steeds meer mensen (noodgedwongen) thuis. Omdat deze wissel van werkplek zeer abrupt & onverwacht was, waren de meeste werknemers hier niet op voorbereid. Dit houdt in dat ze thuis geen plek in hadden gericht die vergelijkbaar is met de werkplek die ze hebben op het kantoor. Er zijn veel gevallen van werknemers die aan de keukentafel zijn gaan werken of het stof van hun oude bureau af hebben geblazen.

Dit zijn oplossingen die perfect passen als noodoplossing voor de korte termijn. Er is niks mis met snel schakelen en een praktische oplossing vinden voor een onverwachte verandering. Echter komen nu langzaam de tekortkomingen naar boven.

Ergonomie

"Veel mensen hebben hun thuiswerkplek niet in orde"

Nu zijn we alweer een aantal maanden verder en werken er nog steeds veel mensen vanuit thuis. Dit gebeurt vaak nog altijd vanaf dezelfde snel ingerichte werkplek. Dit is bijvoorbeeld de keukentafel, of met de laptop schoot. Dit zorgt ervoor dat het aantal thuiswerk klachten aan het oplopen is. Fysiotherapeuten in Nederland zien een forse toename van het aantal klachten bij thuiswerkers (bron).

“Veel mensen hebben hun thuiswerkplek niet in orde” zegt Boris van der Vorst, de eigenaar van FysioHolland.

Het is tijd om er goed vóór te zitten

Met het advies van onze Minister-president in het achterhoofd om nog altijd zoveel mogelijk vanuit thuis te werken is het nu echt tijd om jouw thuiswerkplek goed in te gaan richten en het aantal klachten tegen te gaan.

De juiste houding

Het lijkt voor de hand te liggen en je leest het waarschijnlijk met regelmaat maar denk aan je werkhouding en blijf hier vooral aan denken.

  • Neem de juiste afstand van je scherm. Deze afstand hangt af van de grote van het scherm maar als je tussen de 50 en 70cm aanhoudt zit je altijd goed.
  • Zorg ervoor dat het scherm of de schermen op ooghoogte staan. Dit houdt in dat de bovenkant van het scherm op dezelfde hoogte zit als jouw ogen
  • Wanneer je een laptop gebruikt is het aan te raden om gebruik te maken van een laptopstandaard (bekijk ze hier). Deze helpt je om het scherm op de juiste hoogte te plaatsen.
  • Maak dankbaar gebruik van je rugleuning. Door stevig met je rug in de rugleuning te zitten neem je een houding aan die ervoor zorgt dat je ergonomischer zit.
  • Stel je stoel goed af (indien dit kan). Zorg ervoor dat je armen en voeten in een hoek van ongeveer 90 graden staan. Stel je stoel zo af dat je voeten op de grond komen of op de voetensteun.

Break Break Break

Één van de belangrijkste en meest effectieve manieren om thuiswerk klachten te voorkomen of te verminderen is om regelmatig een pauze te nemen. Ga bijvoorbeeld eens een stukje lopen of ga buiten een frisse neus scheppen. Veel mensen gunnen zichzelf deze momenten niet. Echter zal je lichaam je dankbaar zijn, het veranderen van positie heeft een positieve werking of jouw lichaam. Daarnaast kom je scherper terug naar je werkplek. Mocht je dit lastig vinden, zet dan gerust een wekker of maak gebruik van een break muis of een break keyboard. Deze geven beide aan wanneer het tijd is om even afscheid te nemen van jouw scherm(en).