Vitaal weer naar kantoor

donderdag 2 september 2021

De zomervakantie ligt achter ons en we zijn weer aan het werk. Het is altijd even wennen om weer hele dagen achter het computerscherm te zitten en de dagen vol ontspanning en vooral geen wekker achter je te laten. Maar hoe fitter je er weer tegenaan gaat, hoe gemakkelijker het gaat. Daarom hebben we een paar tips op een rijtje gezet om je vitaliteit én daarmee je werk een boost te geven.

Denk eerst aan jezelf

In het vliegtuig word je verteld eerst zelf je zuurstofmasker op te zetten, voordat je een ander helpt. Naast pure noodzaak, zit er ook een belangrijke boodschap in. Alleen jij kan er namelijk voor zorgen dat je vitaal bent en blijft. Dat doe je door rekening te houden met de voeding die je binnenkrijgt, voldoende te bewegen én voldoende rustmomenten te nemen. Maar probeer jezelf daarnaast ook niet te veel druk op te leggen. Het is niet erg om nee te zeggen. Geef daarbij aan wat wél lukt. Op tijd je grenzen aanvoelen en aangeven, voorkomt een hoop stress. Maak keuzes waar je je goed bij voelt en probeer los te laten wat anderen daarvan zouden kunnen vinden. Dat heeft een positief effect op jouw vitaliteit. Wij spreken uit ervaring.

Gezonde voeding

Onderdeel van een goede vitaliteit is goede voeding. Misschien heb je je tijdens je vakantie even lekker laten gaan, niets mis mee. Eenmaal back to work, lukt het ons vaak ook weer snel om in een vaste structuur te komen. Probeer op vaste momenten, voedzaam te eten. Dat gaat snaaien tegen en zorgt ervoor dat we de vitamines en mineralen die ons lichaam nodig heeft, ook binnenkrijgen. Zorg voor verse groenten en fruit en zet een kan water naast de laptop om te voorkomen dat je een droge mond krijgt. En hé, het is echt niet erg als je even een dag wat minder goed oplet. Zolang we ons maar aan de 80/20 regel houden, dan zitten we goed.

tijd_boost_head2

Geef je vitaliteit een boost

Voldoende beweging

Goede voeding is al een hele goede stap. Maar ook beweging is een belangrijke factor. We hebben deze vakantie een aantal sportieve dagen gehad, maar voornamelijk bestond onze dag invulling uit zonnen en luieren. Tijd om nu de draad van sporten en bewegen dus weer op te pakken. En daarvoor hoeven we echt geen fitness-pro te zijn. Twee keer per week een sportieve activiteit en in de pauze een ommetje wandelen volstaat.

Tijd voor ontspanning

Naast al die momenten van beweging is het ook belangrijk om voldoende rust te pakken. Juist wanneer je het druk hebt, is dit essentieel. Even een powernap, om er daarna weer tegenaan te gaan. Lekker afschakelen en terugdenken aan de vakantie waar we ons heerlijk ontspannen voelden… Het helpt om het ontspannen gevoel zo lang mogelijk vast te houden.

Train je brain

Naast een gezond lichaam is ook een gezonde geest een essentieel onderdeel van een goede vitaliteit. Daarom hebben wij in de rubriek ‘Wat verder ter tafel komt’ een aantal leuke braintrainers voor je op een rijtje gezet. Blader snel verder en train je brain!

Geef je vitaliteit een boost