Martin Cuypers en Orange Blend

verbonden door kernwaarden

“Mensen als kapitaal zien, niet als kostenpost”

Het zijn twee bedrijven die elkaar hebben ontmoet via het VVV Partnernetwerk: Orange Blend en Martin Cuypers. zijn beide leveranciers van VVV-Venlo. De éne verzorgt de gehele koffievoorziening, de ander zorgt voor een compleet kantoorconcept. Eric Arts (Commercieel Directeur & eigenaar) en Bart Everaerts (Algemeen Directeur & eigenaar) vertegenwoordigen Martin Cuypers, een partij die al sinds 2005 een goede bekende is in het VVV-netwerk. Mohamed Akabbouz (oprichter en eigenaar) en Mayk Vousden (regiomanager) voeren tijdens deze zesde editie van ‘de successtory’ het woord namens Orange Blend. Zij zijn nu voor het derde seizoen netwerkpartner. Een stevige delegatie mét…. ‘een goed verhaal!’

Eric trapt af

Eric Arts ( 53 ) trapt af. “En dat is nou precies de titel van onze nieuwe brochure: ‘Een goed verhaal’, waarin het totaalconcept is opgenomen dat wij als Martin Cuypers voeren. We zijn op zoek gegaan naar een manier om onze corebusiness; meubilair, kantoorartikelen en machines, op een andere manier over te brengen. Hoe kunnen wij ons verhaal op een andere manier vertellen? Wij hebben met ons inrichtingsconcept een keuze gemaakt en gebundeld tot ‘een goed verhaal’ wat toegelicht moet worden. Daarin worden mensen in de kantooromgeving centraal gesteld. Die verdienen een goeie, gezonde werkplek, waar ze met plezier kunnen werken. Je personeel is tenslotte geen kostenpost, maar juist je grootste kapitaal! Om dat te creëren, kiezen we regionale partners om samen te werken naar het eindproduct dat vanuit de regio samen is gevormd. We zoeken daar bedrijven bij die producten ‘Made in Holland’ maken. Daarnaast is ons concept gebaseerd op maatschappelijk verantwoord ondernemerschap, door een kwart van het bedrag dat we vragen voor een totaal ontwerpproject terug te geven aan de klant in de vorm van een cheque. De klant kan deze cheque besteden aan een vereniging of een goed doel welke de klant een warm hart toedraagt. Zo creëer je weer dat klanten in de regio besteden. Dan krijg je een onderscheidend verhaal.”

Bart Everaerts

Bart Everaerts ( 58 ) vult zijn compagnon naadloos aan: “Dat is ook waar Orange Blend en Martin Cuypers elkaar vinden: naast ‘Made in Holland’, ook in de mensgerichte aanpak. Zij praten enthousiast over hun producten. Je proeft gewoon dat het voor hen ‘veel meer is dan alleen maar koffie’. Het is voor ons een hele andere verbinding dan alleen maar naast elkaar zitten. Wij spreken dezelfde taal vanuit onze intrinsieke motivatie. Dat gevoel delen we ook op het gebied van service en klantgerichtheid. Wij willen uiteraard producten verkopen, maar ik ben er gewoon ziek van als een klant van ons niet tevreden is over dat product. Zo zitten wij in elkaar, en zij ook. Zaken doen voor de regio, met de regio. Op een mensgerichte manier.”

Mohamed Akabbouz

Mohamed Akabbouz ( 40 ) springt in: “Corona versterkt dat gevoel zelfs. Mensen zijn bewuster geworden van het feit dat regionale samenwerkingen en regionale leveranciers belangrijk zijn. Wij probeerden al lang voor corona bedrijven van dat belang te overtuigen. Hierdoor hebben wij kleine en grote klanten in de regio en ook daarbuiten. Deze klanten ontzorgen wij op het gebied van koffie, koffiemachines, service en bevoorrading. Nu ontstaan er spontaan diverse initiatieven: ‘Support your locals’ en ‘Support de horeca’. Dat maakt mensen bewuster. En daar kun je op inhaken. Uiteraard, je moet wél een meerwaarde bieden ten opzichte van de landelijke aanbieders. Maar daarvoor krijg je nu de kans. Want als het gaat om prijs-kwaliteitverhouding, dan kunnen wij heel goed mee met de grote landelijke aanbieders. Maar wij gaan nog een stap verder met service en advies. Koffie is uiteraard een smaakitem. Het is belangrijk goed in te schatten wat het smaakprofiel van de klant is. Wij nemen de tijd om advies te geven en samen met de klant te zoeken naar de juiste smaakcombinatie. Die tijd wordt door de landelijke aanbieders niet altijd gegeven. Al die kleine factoren bijeen, maakt dat ons concept onderscheidend is. En dan is regionaal vaak de doorslaggevende eerste keuze, merken wij nu.”

Waar we elkaar vinden

De raakvlakken tussen beide bedrijven zijn dus overweldigend. Het lijkt haast voorbestemd dat ze met elkaar in verbinding zouden komen. “Klopt!”, zegt Arts, “En daar komt VVV-Venlo in beeld. We hebben elkaar hier leren kennen. Op de tribune zaten we naast elkaar en kwamen we met elkaar in gesprek. Onze kernwaarden zijn nagenoeg hetzelfde. We zitten allebei in dezelfde regio. En we hebben een gelijkwaardig type klanten, vanuit het middensegment naar boven. Hun verhaal sluit naadloos aan op dat van ons. Maar op persoonlijk vlak moet het ook klikken.”

Akabbouz daarover: “Absoluut, en daarom hebben we enkele sessies gehad voorafgaand aan onze samenwerking. Wat bindt ons? Allebei zijn we ons bedrijf begonnen vanuit de kernwaarde dat medewerkers erg belangrijk zijn voor bedrijven en gewaardeerd moeten worden. Want wat betekent het als mensen zich goed voelen? Dan heb je het over positieve invloed op productiviteit, ziekteverzuim, verloop en medewerkerstevredenheid.  Dat is dus meteen een overeenkomst die wij zagen: medewerkers in het bedrijf staan centraal. Daar hoort bovengemiddeld goede koffie bij, net als een bovengemiddeld goede werkomgeving met alle bijbehorende facetten. Daarnaast hebben we beiden regionale focus en begeven we ons tussen midden en topsegment qua productassortiment. Vervolgens streven we allebei naar de beste prijs-kwaliteitverhouding en zoeken we de samenwerking op met regionale partijen. Wij denken niet zo snel in elkaar beconcurreren, maar meer in samenwerken en kennis delen.”

Prijs en kwaliteit gaan hand in hand

De beste prijs-kwaliteitverhouding én service verlenen gaan hand in hand, aldus Everaerts. “Wij staan voor een hoge verzorgingsgraad. Kennissessies verzorgen. Klanten en andere ondernemers helpen. Want wat je geeft, krijg je ook terug. En, heel belangrijk, de klant geven wat hij nodig heeft, niet wat hij vraagt. Extra service, dat begint steeds belangrijker te worden. Sterker nog, het is normaal aan het worden, voor ons tenminste.” Arts vult aan: “Daarmee kun je het verschil maken. Wij rekenen niet ieder type bedrijf tot ons klantenpotentieel. Wij willen ons concept namelijk altijd kunnen toelichten en vooraf ook persoonlijk kennis kunnen maken. Ons concept kun je niet ‘ver weg’ in een webwinkel kopen. Je moet er samen met je partners iets van maken. ‘Lange termijn’-klanten, daar hechten wij waarde aan!” Dat beaamt Mayk Vousden ( 32 ) volmondig. “We creëren allebei echt iets op maat. Een bepaalde beleving op het werk. Daarvoor moet je écht met klanten in gesprek gaan. Niet van achter de telefoon.”

De twee bedrijven kennen echter niet alleen maar overeenkomsten. Everaerts: “Er zijn wel degelijk ook verschillen. Orange Blend moet het hebben van het werven van nieuwe klanten. Wij juist van het beheren van bestaande klanten. Acquireren is, zeker in deze tijd, heel lastig. Daarom zijn we samen op zoek gegaan naar nieuwe mogelijkheden, zoals deze.” “Uiteindelijk heeft dat ook geresulteerd in de brochure…”, vertelt Arts, “…waarin we Orange Blend op de laatste pagina hebben opgenomen. Puur vanuit ons totaalconcept en het verhaal om de klant te triggeren en uit te nodigen voor een goede kop koffie. Zelfs in onze organisatiescan voor inrichtingstrajecten, hebben we in het traject voor klanten het onderwerp koffie toegevoegd. Daaruit krijgen we een hoop input terug, waarbij we de vragen over koffie één op één doorzetten naar Orange Blend.”

De kracht van de VVV connectie

Over de connectie met VVV-Venlo zijn allebei de netwerkpartners lovend. Bij Orange Blend merken ze nu ook de herkenbaarheid van het VVV-verhaal. Akabbouz: “Onze naamsbekendheid is zeker nog niet optimaal. Maar als wij bij prospects zitten, wordt er vaak gezegd: ‘Jullie kwamen voorbij via het VVV-netwerk’ óf ‘’Jullie sponsoren toch bij VVV?’. Als we regionaal gesprekken voeren, heb je al meteen gespreksstof. Wij halen er echt klanten uit. Je zit hier toch bij de grootste Businessclub van Noord- en Midden Limburg. En hier zit groot-Venlo qua bedrijven. Als je dan op zoek bent naar naamsbekendheid en je ook nog eens een product hebt dat iedereen kan gebruiken, dan is ieder bedrijf een potentiële klant. Onze opdracht is zorgen dat mensen je leren kennen en als eerste aan je denken als ze de koffievoorziening willen verbeteren. Het VVV-netwerk is daar heel geschikt voor.”

“80% van alle innovatieve ideeën worden geboren uit toevallige ontmoetingen, niet uit geplande vergaderingen”, weet Everaerts. “En bij toevallige ontmoetingen spelen ons beider bedrijven een rol: het kantoor als clubhuis, met daarin koffiezetapparaten waar je naartoe wil lopen. En die toevallige ontmoetingen heb je hier ook bij VVV. Voor Martin Cuypers is de hoofdzaak van onze verbinding met de club dan ook het netwerken.

Raken op basis van kernwaarden

Dat dat laatste lukt in het partnernetwerk én bij de sponsoractiviteiten en rondom wedstrijden van VVV-Venlo blijkt. Akabbouz: “We hebben ook een aantal gezamenlijke klanten uit het VVV-netwerk gehaald. Seacon en Vostermans bijvoorbeeld.”

Orange Blend moet het als groeiend bedrijf vooral van nieuwe klanten hebben. “Het concept zoals de samenwerking met Martin Cuypers is daarbij een welkome methode”, zegt Akabbouz. “De bedoeling is dan ook dat er meer concepten gaan komen, en dat we nóg meer in de regio gaan samenwerken. Met welke bedrijven? Ze moeten in ieder geval dezelfde mindset hebben als wij.” Arts adviseert Akabbouz: “Om verbreding te creëren is het belangrijk om meerwaarde te zoeken in partners en partijen die dezelfde filosofie hebben als het gaat over kwaliteit.” Voor zowel Orange Blend als Martin Cuypers geldt, dat ze graag in contact treden met mensen en bedrijven die iets extra’s doen voor hun medewerkers. “We zullen elkaar moeten raken op basis van onze kernwaarden. En het allerbelangrijkste: mensen als kapitaal zien. Niet als kostenpost”, besluit Akabbouz.

Ben jij klaar voor een strategische samenwerking? Neem contact met ons op

TOP