Hoe gebruik je een zit-sta werkplek op de juiste manier?

Lees hier tips en tools

We brengen iedere dag nogal wat tijd zittend door. We zitten wat af.. dat is iedereen wel bekend. Wist je dat Nederland zelfs Europees kampioen in zitten is? Zo'n 62% van de bevolking zit meer dan 5,5 uur per dag. Dit is in geen enkel ander land zo. Met het thuiswerken, blijkt dit aantal zelfs nog verhoogd te zijn.

 

Wat is het effect van lang zitten?

Wat voor effect heeft dit op je lichaam? Vooral de beenspieren zijn niet actief, wat zorgt voor vertraging van de doorbloeding van het lichaam. Het kan zelfs leiden tot ophoping van vocht, spataderen, lagere stofwisseling en mogelijk uiteindelijk hart- en vaatziekten. Ook obesitas en diabetes kan een resultaat zijn van teveel zitten. Verder is het belastend voor de rug. Bij het zitten is de druk op de tussenwervelschijven namelijk hoger, waardoor rugklachten kunnen ontstaan.

 

Allemaal staand werken?
Dus hoe minder we zitten, hoe beter. Dan gaan we allemaal maar staand werken toch?

Staan heeft ten opzichte van zitten zeker een aantal voordelen. Het bloedsuikerniveau na een maaltijd daalt sneller, en daarnaast vermindert het risico op rug- en schouderklachten. Daardoor wordt er binnen kantoren en thuiswerkplekken steeds meer gebruik gemaakt van zit-sta bureaus. Werkgevers willen hiermee het risico op ziekteverzuim verlagen. 

Daarentegen is het langdurig staan ook een enorme uitdaging voor het lichaam. Er is onderzoek gedaan naar langdurig staand werken en het blijkt dat er vermoeidheid in benen en voeten kan ontstaan, wat ook kan zorgen voor spataderen en/of rug- en nekpijn. 

De richtlijn van de ARBO-wet adviseert om niet langer dan 1 uur achtereen staand te werken en niet meer dan 4 uur per dag staand te werken. 

Staand werken kun je dus perfect zien als afwisseling voor zittend werken.

 

Hoe zorg ik dan voor een goede sta-houding?

Het blijkt dat we vaak in een verkeerde houding staan, zoals bijvoorbeeld op 1 been hangen, leunend aan de tafel, op hoge hakken of voorovergebogen. Dit vergroot de kans op het overbelasten van je spieren en gewrichten. 

Je hebt vast weleens bij het toewijzen van je werkplek een zitinstructie gehad voor het instellen van je bureaustoel. We hebben inmiddels aardig wat kennis opgedaan over ergonomisch zitten en een gezonde werkhouding. Geldt dat dan ook voor gezond staan? 

Bij staand werken is het enorm belangrijk om een goede houding aan te nemen. Dit doe je zo: 

1. Zet je voeten stevig op de grond met je knieën licht gebogen (niet op slot)
2. Span je bil- en buikspieren hierbij aan.
3. Beweeg af en toe de benen. Hiermee houd je de doorbloeding van je lichaam op peil.
4. Zet je bureaublad op ellebooghoogte voor beeldschermwerk.
5. Laat je schouders hangen, terwijl je onderarmen rusten op het bureaublad.

 

Afwisseling voorkomt klachten
De keuze van je werkhouding heeft vaak te maken met het werk dat je verricht. Je kunt niet alles makkelijk staand uitvoeren. Geconcentreerd werken is vaak makkelijk zittend, waarbij een werkoverleg met een collega gemakkelijk staand kan. 

Je kunt het staand werken tevens afwisselen met het gebruik van een zadelkruk, sta-kruk of deskbike om je benen en rug te ontlasten. Wij adviseren altijd om er een aantal beschikbaar te stellen op kantoor, zodat diverse medewerkers hier gebruik van kunnen maken. Door namelijk tijdens je werkdag met regelmaat je houding te veranderen, stimuleer je de bloedcirculatie en voorkom je klachten.

 

De oplossing is opstaan met de zit/sta coach

Ben je volledig geconcentreerd aan het werk en heb je moeite met consequent afwisselen van zitten met staan of even bewegen? Dan hebben wij daar de oplossing voor. Een speciale pauzesoftware die je eraan helpt herinneren om het werk regelmatig te onderbreken. De R-Go Break zit-sta coach stuurt je elektrisch bureau aan van zitten naar staan of een hoogte er tussenin. De standaard pauzetijden staan in de R-Go Break software ingesteld volgens de ARBO richtlijnen en op advies van ergonomische deskundigen.

* 30 seconden pauze na elke 10 minuten werk
* 5 minuten pauze na elk uur
* een dagelijks limiet van 6 uur achter je beeldscherm

Je kunt deze tijdsindeling zelf aanpassen indien gewenst. Wil je echt aan de slag met het actief gebruiken van je zit-sta bureau? Dan is er ook nog een speciale software met licentie beschikbaar, waarmee je automatisch je bureau op de juiste hoogte instelt. Deze software biedt zelfs de mogelijkheid tot het melden van gerichte fysieke oefeningen tussen het werk door. Heb je bijvoorbeeld regelmatig rug-, nek- of polsklachten? Dan is deze tool perfect in te zetten voor de bewustwording en om je er regelmatig aan te herinneren je oefeningen ook daadwerkelijk te doen. 

Merk je dat je zelf je zit-sta bureau niet optimaal gebruikt?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden van de R-Go Break Coach en de beschikbare software.

TOP